Jak założyć tematyczny serwis społecznościowy

Jak założyć tematyczny serwis społecznościowy

Jak założyć tematyczny serwis społecznościowy
autorem artykułu jest Marcin Krawczyk

Tematyczne serwisy społecznościowe są tworzone najczęściej z czystej chęci kontaktu jednej przedsiębiorczej osoby z innymi ludźmi podzielającymi te same poglądy, zainteresowania itd. a powstają zwykle na dwa sposoby:

1) Poprzez samodzielne wykonanie nowego serwisu - sposób polecany osobom dysponującym czasem i jakimś kapitałem, lub będących po prostu zdolnymi programistami.
2) Poprzez stworzenie serwisu w ramach kreatora serwisów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – sposób dla tych którzy nie posiadajÄ… ani kapitaÅ‚u, ani umiejÄ™tnoÅ›ci programistycznych, a chcÄ… po prostu skupić siÄ™ na tworzeniu spoÅ‚ecznoÅ›ci on-line bez przejmowania siÄ™ technicznymi aspektami projektu.

Zabierając się do tworzenia naszego serwisu zaczynamy przede wszystkim od zadania sobie kilku istotnych pytań :
Dla kogo robię mój serwis?
Czemu właśnie dla takiej grupy?
Jakie elementy wejdą w skład mojego serwisu społecznościowego?
Jak będę promować moje dzieło?

Tworząc nazwę serwisu kierować musimy się przede wszystkim dostępnością danej domeny , jeżeli np. chcemy tworzyć społeczność dla mieszkańców miasta Warszawa, musimy sprawdzić dostępność domen warszawa.pl, com.pl, com itp. czy domen o podobnym znaczeniu jak wawa, wawka itd. W przypadku akurat tego miasta można założyć że domena już dawno została zajęta, dlatego dużo łatwiej mają osoby które zakładają serwis w kreatorach serwisów społecznościowych, bowiem tam łatwiej o wolną i adekwatną nazwę dla naszego projektu, a to dlatego że wszystkie serwisy są tworzone na subdomenach typu warszawa.nazwadomenykreatora.pl.

Drugą ważną rzeczą są elementy z jakich składać się będzie nasz serwis.

Z doświadczeń obecnych na rynku przedsięwzięć społecznościowych widać że ogromna większość z nich jest wykorzystywana przez użytkowników tylko do kilku podstawowych czynności :
• Prezentacji wÅ‚asnego profilu i informacji o sobie samym
• Poznawaniu nowych ludzi
• Pozostawaniu w kontakcie z już znanymi sobie osobami
• Umieszczanie fotek zwiÄ…zanych z nami, naszym życiem, zainteresowaniami itp.
• Wymiana opinii na forach dyskusyjnych
• Wymiana linków do ciekawych materiałów znalezionych w Internecie

Wszelkie inne czynności , nawet tak zdawałoby się charakterystyczne dla użytkowników serwisów Web 2.0 jak blogi, zamieszczanie plików video czy plików muzycznych stanowią w ogólnym ujęciu tylko niedużą część aktywności osób korzystających z serwisów społecznościowych.
Kiedy więc wybierzesz już sposób w jaki chciałbyś tworzyć swój serwis, zdecydujesz do której grupy będzie skierowany , wymyślisz nazwę i dobierzesz części składowe nowego przedsięwzięcia nadejdzie czas na skupienie w nim jak największej liczby użytkowników, którzy wraz z Tobą stworzą nową wirtualną społeczność.
Zapewne najłatwiej byłoby zainwestować duże kwoty w promocję , zrobić kampanię w wyszukiwarkach, a także na wybranych portalach, ale zakładamy że nikt z nas nie chce wydawać ( a przynajmniej nie od razu) dużych sum na reklamę.

Jak więc zgromadzić pierwszych użytkowników?

Po pierwsze – zacząć od wÅ‚asnych znajomych, osób które masz w swoich kontaktach na innych serwisach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, wielu z nas korzysta przecież z nasza-klasa.pl, grono.net czy innych podobnych miejsc.
Po drugie – poprosić naszych znajomych jak tylko przyjmÄ… nasze zaproszenie, aby zaprosili także i swoich znajomych
Po trzecie – umieszczać krótkie komunikaty autopromocyjne w opisach na komunikatorach jak Gadu Gadu czy Skype
Po czwarte – dodawać posty na forach dyskusyjnych zwiÄ…zanych tematycznie z grupÄ… dla jakiej tworzysz swój tematyczny serwis spoÅ‚ecznoÅ›ciowy
Po piÄ…te – pozostawać w kontakcie z tymi którzy dołączÄ… na poczÄ…tek do Twojej spoÅ‚ecznoÅ›ci, od ich zaufania, zaangażowania i zapaÅ‚u, zależy to czy wieść o Twoim przedsiÄ™wziÄ™ciu rozejdzie siÄ™ po Sieci, czy też wysiÅ‚ki podjÄ™te przez Ciebie po paru miesiÄ…cach pójdÄ… na marne ( oby nie!).

Być może ktoś z was zada sobie pytanie: Dobrze, ale po co zakładać jakiś tematyczny serwis społecznościowy skoro osoby o różnych zainteresowaniach mogą spotykać się w grupach tematycznych na forach dyskusyjnych w dużych, ogólnych serwisach Web 2.0 jak choćby wspomniane wcześniej grono.net?
Otóż liczy siÄ™ specjalizacja, skupienie na okreÅ›lonym zagadnieniu czy grupie spoÅ‚ecznej, to wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki temu portal finansowy Money.pl gromadzi co miesiÄ…c ponad milion unikalnych użytkowników mimo istnienia obszernych działów biznesowych w Onecie, czy Interii. Także dziÄ™ki temu powstawaÅ‚y serwisy dla webmasterów typu Friko.pl czy Prv.pl mimo istnienia podobnych narzÄ™dzi w Republice w Onecie. PrzykÅ‚adów można by mnożyć, ale jedno jest pewne: jeÅ›li podejdziesz do tworzenia swojego serwisu spoÅ‚ecznoÅ›ciowego z pasjÄ…, w niedÅ‚ugim czasie powstanie unikalne grono osób skupione wokół jednego lidera-zaÅ‚ożyciela – CIEBIE.
A więc pomyśl jaką społeczność chciałbyś/chciałabyś stworzyć i zrób to!


--
Spaces.pl - kreator serwisów społecznościowych

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Prywatne sÄ…dy - szybko, tanio, sprawiedliwie
Jak przyspieszyć sprzątanie ogrodu?
To co w nas najlepsze
Kolejna darmowa strona web 2.0 do nawiÄ…zywania znajomoÅ›
Cudowne środki odchudzające